-Hartelijk welkom-Herzlich Willkommen-Welcome- 

 

Finland

  Duitsland

Categories:

 

               Calibra  

Algemene Calibra informatie

 

 Forum

Vertel hier je verhaal

 

 Foto's

Mooie foto's, liefst van Calibra's

 

 Shop

Onze winkel

 

 Keys

Onze partners

 

 Future

De toekomst van Opel Calibra

 

 Contact

Voor vragen en opmerkingen

el

 Techniek

Beschrijvingen van techniek

 

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel Opel Opel Opel Opel Opel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPEL, OPEL, OPEL, OPEL, OPEL, OPEL,OPEL.

 

Calibra Club Calibra Club Calibra Club Calibra ClubCalibra Club

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Calibra Club Europe, 

goed op weg.

Calibr

 

 

 

    www.Calibraclub.eu © 2009 • Van en Voor elkaar•

Calibra Club Europe

 

    info@calibraclub.eu

Opel Calibra Club Europe:

 

Tips voor het kopen van een Calibra

Aandachtspunten:

  • - Let bij verlaagde Calibra's op verhoogde slijtage van de wielophanging, ook   fuseekogels en draagarmen krijgen het zwaar te voorduren, vaak door een verkeerde uitlijningvan later gemonteerde (lichtmetalen) velgen.

  • - Let op bij een 4x4 de tussenbak, is het zwakste punt, vooral als de hoek v/d steekassen veranderd is door verlagen.

  • - Let op beschadigingen aan de carterpan.

  • - Let op de algehele staat van de radiateur.

  • - Let bij de zescylinders op de toestand van de koelsysteem. De eerste twee bouwjaren met de zescylinders hadden veel koelproblemen door ondercapaciteit aan het koelsysteem, met alle gevolgen van dien !

  • Zijn de deuren goed afgehangen, en sluiten de stijlloze ramen nog precies in de rubbers? Anders gegarandeerd veel windgeruis (op de snelweg) en lekkages aan de binnenkant langs de portierruiten.

  • Indien aanwezig, check het geleidingsmechanisme van het (standaard door Opel) gemonteerde schuifdak. Let op, of alle afwateringsgaten open zijn (ook onderin de deuren!).

  • Doe dit ook onder de bekleding van de kofferbak. Calibra's hebben de neiging hebben om te lekken via de achterlichten!

  • Bij het schuifdak in open toestand, nakijken of de dubbele dakbeplatting vooraan (voorruitzijde), aan de flensnaden niet roest. Ook kan de bekleding van het schuifdak loszitten. Bij openen van het dak valt dat dan op je hoofd.

  • Let bij de portieren er goed op, of alle carrosserienaden gelijk zijn.

  • Het voorste dashboard gedeelte, direct achter de voorruit, kan scheuren en/of barsten vertonen na verloop van jaren. Deze lange strip is alleen te vervangen, met de voorruit eruit  of door demontage van nagenoeg het complete dashboard.

  • Onder de zwarte zijskirts, letten op roest van de drempels aldaar.

  • Doe dit ook, waar het achterscherm overgaat, in het middelste drempelstuk. Bij de naad is vaak (beginnende) roest (bouwjaren 1990 t/m 1993).

  • - Let op algehele staat interieur. De door Recaro gefabriceerde voorstoelen, kunnen op het middelste rugvlak loslaten op de naden.

  • - Distributieriem moet elke 80.000 km vervangen zijn, echter deze moet ook vervangen worden bij vervanging waterpomp. Dit omdat de waterpomp aangedreven wordt door de distributieriem en de waterpomp bovendien de functie heeft van spanner van de distributieriem middels een cocentrisch stelmechanisme.

  • Let op algehele toestand katalysator en middendemper uitlaat (dit is het laagste gedeelte van de auto) Doe dit vooral bij verlaagde Calibra's.

  • Let op de torsiestang voor (onder de radiator), kan losgetrild zijn, en let op de rubbers aldaar.

  • - Het bekende roestfenomeen van de achterschermen zit ingebakken door de fabricage van  Opel in Finland. Bij het puntlassen van binnen- en buitenschermen wordt een soort vilt tape gebruikt, dat tussen de flensnaad wordt gelegd. Deze raakt door de jaren heen poreus, en wordt hygroscopisch (waterabsorberend). ELKE CALIBRA KRIJGT VROEG OF LAAT DIT PROBLEEM !!!!!! Nieuwe spatbord randen inlassen, slijpen, plamuren en achterschermen spuiten kost handen vol geld.

  • De Calibra kan nog al eens problemen hebben met de computer Resetten helpt  vaak niet om de storingsmeldingen weg te krijgen. Deze steken meestal vroeg of laat  weer de kop op.

    Algemene zaken: 

  • De meeste betrouwbare motor is de 2.0i 8 klepper. Hier zijn echt alle kinderziekten uit.

  • De eerste 16v van 150 PK (bouwjaar 1990 tot 1993) is een rauw lopend blok. Bovendien, bij problemen met de kleppen, gaat dat behoorlijk in de papieren lopen. 

  • - Het tweede 16v blok van 136 PK (vanaf medio 1993), is soepeler, pakt sneller op bij lagere toeren, maar loopt nog altijd tamelijk rauw.

  • - De zescilinders hebben, vooral in de eerste bouwjaren, koelproblemen, maar zijn wel zuinig. 

  • - Dit zuinigheidsaspect geldt ook voor de 8v. Bovendien is de kans van zuiger- en klepschade bij een gebroken distributieriem bij de 8v het kleinst, dit doordat er zelfs in de hoogste stand van de zuigers, er nog enige speling zit tussen zuigeroppervlak en de kleppen. Dit blok is ook eigenlijk gemaakt met vrij grove toleranties. Het is goed te tunen tot ongeveer 140 PK, zonder al te veel middelen.